Nu har det knackats på dörren kvällarna 3. Utanför står söta små figurer som försöker se skräckinjagande ut och piper fram ett försiktigt -Bus eller godis?
Det Svenska samhället försöker anamma en utländsk tradition utan att riktigt veta hur man ska hantera eller möta den.
Läste en artikel i GP med rubriken: "När ska man egentligen fira?" och ingressen löd: "Almanackan erbjuder flera möjligheter för den som vill lysa upp höstmörkret med ljus, fest och mat. Men när infaller egentligen Allhelgona och när ska man fira Halloween?"
Lät ju lovande, men jag blev inte mycket klokare...
Slutklämmen av artikeln som sträckte sig historiskt från 700-talet fram till idag lyder: "...på 1990-talet, kom så Halloween till Sverige - med ett nytt datum. Så står vi här, 1300 år efter Allhelgonadagens införande med två olika fasta datum och ett rörligt - för vad som i grunden var samma helg.
Halloween 31 oktober
Allhelgonadagen 1 november
Alla Helgons Dag, lördagen mellan 31 oktober och 6 november
Som om detta inte var nog, så råkar dessutom Gustav Adolfsdagen den 6 november infalla den första lördagen i november och därmed sammanfalla med Alla helgons dag..."
Så hur och när ska det firas? För min egen del kunde Halloween-firandet kvitta, en kommersiell fluga blev en trend som allt för många hakade på och som troligtvis tyvärr är här för att stanna. För barnen är det en kul grej och varför skulle jag inte kunna unna mina och andras barn att ha roligt? Självklart köptes det hem en stor mängd godis inför helgen att dela ut till de små som trotsat höstmörkret och gett sig ut på en spännande vandring i jakt på godsaker.
(Maken som skött dörröppnadet under helgen har också haft roligt när han frågat ut de yngre barnen om vilka bus de har på lager, eller när han försök att skrämma de lite äldre.... tror han börjat planera en riktigt spännade Halloween upplevelse för de som knackar på vår dörr nästa år.....)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar