torsdag 12 november 2009

Fri...

Tomheten eller intet som jag känner, är avsaknaden av skuldkänsla.
För första gången i mitt liv står jag här utan att känna skuld.....

måndag 9 november 2009

"Ett misslyckande är inte att falla, däremot att falla och att inte resa sig igen."

Hur långt kan man gå i skyddandet av någon annan, innan personen i fråga tar skada?

Vem sa att livet var enkelt? Vem trodde att livet går att leva utan smärta?

För att leva ett fullt liv som gör dig hel måste du ges möjlighet att möta livet. Vi begår alla misstag, men genom att stå för det man gjort och ta konsekvensen av sina handlingar växer man som människa.

Jag vet att det gjordes av kärlek, de gjorde vad de trodde var rätt.
Kärlek som kapade dina vingar, du förlorade förmågan att flyga, bli fri.

söndag 8 november 2009

"Ett mynt har alltid två sidor, en sanning med fler sidor än en, är ingen sanning"

måndag 2 november 2009

"Förändringar börjar med dina egna tankar"

"Lev varje dag som om det vore den sista"....

...verkar fruktansvärt stressigt tycker jag.
En mer avslappnad variant är "Lev varje dag så att den kan bli ett värdigt slut på ditt jordeliv".

Från födseln till döden, den tid som kallas livet, går vi igenom olika perioder av utveckling. Under första året kallas dessa stadier för utvecklingsfaser, därefter kommer TROTSåldrar och sist men inte minst har vi åldersKRISER.

Jag skulle vilja vända lite på begreppen och kalla de perioder som barnen går igenom för kriser. "Herre gud, jag ska frigöra mig från min trygga punkt i tillvaron och börja stå på egna ben!!" Fatta vad skrämande.
Krisandet som sedan börjar smyga sig in i livet vid 30 är ju snarare en period av ren trots "Gammal, vem, jag?? nänä jag ska inte dö än!! "

Och det är här jag står NU! Visst jag ska absolut inte dö än, men..... helt plötsligt hopar sig en mängd så kallade livsfrågor runt mig och tränger upp mig i ett hörn.
Hinner inte besvara första frågan förren de tre, fyra som står närmast trycker upp sina små näsor mot mig och kräver svar.
Har jag tur kanske jag betat av de flesta före pensionen.

Jag står vid ett vägskäl på livets väg och inser att de val jag gör faktiskt påverkar min fortsatta väg och vilka val jag kommer ha möjlighet att göra senare i livet.
Man kan stanna upp, man kan alltid vända om eller man kan köra på livets auto-bahn..... Valet är fritt, men ibland kan det vara skönt att slippa välja.

måndag 26 oktober 2009

"Lyckan finns inom oss, även när den kommer utifrån"

Öde, slump eller......

Oktober 2009
Små citat som träffade hjärtat började smyga sig in i min vardag.
"Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart"
Ord som gjorde mig glad och som höll mitt goda humör uppe.
Delade med mig av små favoriter till vänner och arbetskamrater och "plockade fram" ett lite citat när jag kände att jag höll på att tappa humöret.
Citaten fick mig att börja fundera över hur jag ville leva mitt liv, hur jag ville vara som människa.

Och det är nu den stora frågan kommer: öde, slump eller förutbestämd livsväg?
Sedan i julas har det legat en trave böcker på min makes nattduksbord, vilka jag inte ägnat en tanke, men igår föll min blick på den översta boken och plötsligt finner jag mig själv sittande i fotöljen i vardagsrummet, läsande Finn din livsuppgift med munken som sålde sin ferarri av Robin Sharma.
En bok om att hitta sitt stora liv, finna lycka och växa som människa.

söndag 25 oktober 2009

"Människans största plikt borde vara att försöka utveckla de gåvor hon fått av naturen"

En bloggares bekännelse....

De sista åren har varit en tid av stress, stark press och oro.
Mitt liv har varit en känslomässig "berg och dalbana" som drabbat alla i min närhet.
I september tog jag steget att gå ner i arbetstid för att lätta pressen och få tid till mig själv och mina barn.
Det beslutet har förändrat min syn på vad som är viktigt i livet och jag har påbörjat en inre resa att finna ro för själen och lycka i livet.
Du är välkommen att följa med på resan genom att ta del av tänkvärda citat och annat smått och gott jag kommer att skriva om i bloggen.