fredag 26 november 2010
Gilla läget...
Minns förra November, regn, rusk och mörker. Endast 2 futtiga soltimmar som inte han göra någon lycklig.
Så nu, tittar ut genom mitt köksfönster och ser, inte ett kompakt höstmörker utan en ljusare nyans av vintervitt som reflekteras i gatubelysningen.
Så jag väljer, trots kylan, att gilla läget och njuta av det ljus som snön ändå ger.
lördag 20 november 2010
När nätterna blir långa och kölden sätter in....
Men är det inte så det ska vara, egentligen?
Det fanns en tid i begynnelsen, där allt ljus kom från solen. Dagens längd styrdes av gryning och skymning. Människan var aktiv på dagen och vilade eller sov när mörkret föll. Olika arter i naturen utvecklade sin egen dygnsrytm, somliga sov på natten, andra på dagen och så är det än idag, med ett undantag...
Dagar, veckor och år, de rullar på och är det inte klockan som styr livet så är det Tv-tablån. Dygnets timmar är 24 oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter och av dessa sover du oftast mindre än 8. Du har massa måsten och göranden, men trots dygnets alla timmar så räcker tiden ändå inte till. Du jobbar, har ett hem, en familj att ta hand om, du har samhällets krav på att hålla dig i form, unna dig egentid och dessutom vara anträffbar alla dygnets timmar.
Sedan har vi fenomenet med sommar och vintertid... Varför hålla på och vrida visarna på klockan fram och tillbaka för att få ljusare kvällar??? Antalet ljustimmar styrs inte av klockan utan av solen och den struntar då blankt i vår tidräkning. Enklare vore att göra som vi är skapta att göra, följa ljuset... kortare arbetsdagar på vinterhalvåret och något längre på sommarhalvåret. (Förslagsvis 9-15 och 8-16! ;)) Kanske dags att göra samhällsrevolt, sänka tempot för hinna njuta av livet och inte bara springa runt i teknikens hamsterhjul?
Man har funnit rester efter framstående kulturer/civilisationer där forskarna står svarslösa i frågan om varför de dog ut. Kan svaret på de frågorna ligga närmare oss än vi tror och är vi själva på väg att bli en av dessa civilisationer som ger framtida forskare huvudbry?
lördag 13 november 2010
Jag, en vandrande katastrof...
Dagen börjar skapligt med trevligt besök av systeryster och hennes sambo, men någonstans där går det snett. Jag lyckades med konststycket att hälla halva innehållet i kaffeglaset innanför halslinningen på tröjan (inget ovanligt i sig förutom mängden och att jag i vanliga fall brukar spilla ner byxorna :/). När finbesöket gett sig av var det dags att skrida till verket med dagens att-göra-lista.
1: köpa tvättmedel och (lördagsgodis). Jag verkligen hatar (ett starkt ord, men jag menar det) att handla, men kom på att vi kanske behövde köpa hem något att fylla upp det halvtomma kylskåpet med också och satte mig ner och skrev en lista. Tänkte göra det enkelt för mig och gjorde en tydlig lista med varorna indelade i rubriker som Mejeri, Grönsaker, Kött och Övrigt. (Kollade även hur mycket pengar vi hade på kontot så att jag visste hur mycket jag hade att röra mig med. Ordning och reda! Kände mig sååå nöjd med mig själv.).
I butiken strosade vi (jag och barnen) runt i maklig takt, kollade på leksaker, böcker, filmer och andra inte-köpa-idag-men-önska-saker. Sedan började vi plocka varor. Vagnen fylldes så sakteliga. När vi kommit till frysdisken blev jag osäker på vilken fisk jag borde köpa och ringde maken. Han svarade inte, men jag tänkte att han ringer väl upp, så jag bestämde mig för att fortsätta beta av listan. Upptäckte att vi missat alla varor under rubriken kött, vilket innebär att vi måste gå tillbaka genom halva affären.....
På väg tillbaka till fiskdisken ringer maken upp och jag berättar stolt att jag lyckats fylla en hel kundvagn. Han berömmer mig (han vet ju hur illa jag tycker om att handla) och avslutar med frågan -Men har vi pengar så att det räcker?
Kastar ett öga på kundvagnen och inser att -Nä, det har vi nog inte...
Får börja lägga tillbaka varor och ställer mig sedan i en kö som är så låång att jag hinner arbeta upp en lätt panikångest innan jag når fram till kassan. Väl där, rinner svetten om mig när jag lägger varorna på bandet. Pengarna räcker med ett par kronor till godo. Puh!
Hemma igen efter en 2,5 timmars lång inköpsvandring på ica och blodsockret är så lågt att jag skakar. Får i mig och barnen en välbehövlig sen lunch, innan jag bestämmer mig för att fortsätta med punkt 2 på listan: slänga i en maskin tvätt. Som grädde på moset (eller snarare tvättmedel på bänken) lyckas jag välta tvättmedelflaskan när jag ska fylla på den med refillen och en stor del tvättmedel försvinner ner i avloppet. Då bestämmer jag mig för att dagens "att-göra-lista" faktiskt inte blir längre än så....
söndag 7 november 2010
Våga släppa taget...
torsdag 4 november 2010
Fast i sudoku...
Vad är det som gör att man blir fast? Är det den genialiskt enkla konstruktionen, de varierande svårighetsgraderna, eller är det den totala tillfredsställelsen när man löst ett svårt pussel?
Hjärngympa på hög nivå är det i alla fall.
För mig är sudoku avslappning.
Sudoku är det absolut enda som kan få min hjärna att utestänga alla andra tankar och som kan locka fram koncentrationen
I vardagen går min hjärna på högvarv, har alltid minst 3 tankar igång samtidigt och det gör att saker ofta strular till sig och blir fel. Ibland har man för många val att göra och det kan finnas många svar på en frågeställning, det finns rätt, halvrätt, halvfel och helfel.
Sudoku har endast en rätt lösning! den är självrättande och den ger mitt ego en liten lyckopuff när jag sätter den sista siffran på plats...
onsdag 3 november 2010
Såld på Blocket...
Folk renoverar sin bostäder som aldrig förr, gammal skåpsinredning rivs ut, slängs på tippen och in med ett nytt fräscht kök (fast att det gamla inte ens har 10år på nacken). För att dra sitt strå till stacken för en hållbar ekologisk utveckling (och döva samvete) ställer man in ett par liter kravmärkt mjölk i det nya kylskåpet.
Trots mina intentioner om att inte bli en konsument av stora mått faller jag dit ibland och köper någon helt onödig pryl för att den är snygg eller ännu värre.... bara billig. Strider kan rasa här hemma när jag tycker att maken varit för generös i sitt handlande (senast var det en ps3:a som kom innanför dörren trots att vi har en fungerande ps2, alltså ett helt onödigt inköp!) En fullt fungerande och hel pryl behöver inte kasseras för att tekniken går framåt. Nya produkter bättre en de gamla kommer alltid att fylla marknaden och med dagens snabba utveckling kommer det du köper alltid att vara sämre dagen efter inköp. Köp det du behöver, använd det väl, men köp inte saker för köpandets skull.
Jag har dock hittat ett litet kryphål i min egen "non-konsumtion" bubbla, begangnat-marknaden som blir större både på nätet och samhället i stort. Jag som trodde att jag var ensammast i världen om att vända mig mot "slit och släng" har tydligen (enligt en av stora dagstidningarna) fallit offer för en trend.
Nåja, trend eller inte, jag både köper, säljer och tackar tekniken för att det finns hopp om en framtid där man värnar om miljön och våra gemensamma naturressurser.
måndag 1 november 2010
Förvirrande...
Det Svenska samhället försöker anamma en utländsk tradition utan att riktigt veta hur man ska hantera eller möta den.
Läste en artikel i GP med rubriken: "När ska man egentligen fira?" och ingressen löd: "Almanackan erbjuder flera möjligheter för den som vill lysa upp höstmörkret med ljus, fest och mat. Men när infaller egentligen Allhelgona och när ska man fira Halloween?"
Lät ju lovande, men jag blev inte mycket klokare...
Slutklämmen av artikeln som sträckte sig historiskt från 700-talet fram till idag lyder: "...på 1990-talet, kom så Halloween till Sverige - med ett nytt datum. Så står vi här, 1300 år efter Allhelgonadagens införande med två olika fasta datum och ett rörligt - för vad som i grunden var samma helg.
Halloween 31 oktober
Allhelgonadagen 1 november
Alla Helgons Dag, lördagen mellan 31 oktober och 6 november
Som om detta inte var nog, så råkar dessutom Gustav Adolfsdagen den 6 november infalla den första lördagen i november och därmed sammanfalla med Alla helgons dag..."
Så hur och när ska det firas? För min egen del kunde Halloween-firandet kvitta, en kommersiell fluga blev en trend som allt för många hakade på och som troligtvis tyvärr är här för att stanna. För barnen är det en kul grej och varför skulle jag inte kunna unna mina och andras barn att ha roligt? Självklart köptes det hem en stor mängd godis inför helgen att dela ut till de små som trotsat höstmörkret och gett sig ut på en spännande vandring i jakt på godsaker.
(Maken som skött dörröppnadet under helgen har också haft roligt när han frågat ut de yngre barnen om vilka bus de har på lager, eller när han försök att skrämma de lite äldre.... tror han börjat planera en riktigt spännade Halloween upplevelse för de som knackar på vår dörr nästa år.....)