måndag 19 juli 2010

Tankens makt...

Jag känner min kropp och borde inte bli förvånad när händerna täcks av vätskande blåsor som spricker och bildar blödande sår, men blir ändå överraskad när de dök upp nu.
Jag är till freds med livet och mår bra.

Livets vägar kan vara ganska snåriga och smalnar ibland av till smala stigar överväxta av ris och sly, ibland öppnar sig en glänta innan stigen åter smalnar av och du på snubblande fötter försöker undvika rötter och gropar.

Jag har en syster.
Vi har levt två parallella liv, men en eller ett par gånger om året har våra livsvägar korsats och ibland även följts åt ett litet stycke. Så har det varit under större delen av våra liv.
Sedan ett par år tillbaka har vi inte haft någon kontakt alls, men något hände och våra vägar möttes igen för ett par månader sedan.
Vår nyfunna vänskap är skör, trevande, befriande och samtidigt något skrämmande.

Vi fick möjligheten att träffas förra veckan och tog den.
På morgonen vaknade jag och kände en bekant klåda på händerna, okej att jag var lite nervös eftersom vi inte setts på nästan 7 år, men jag kände ingen stress eller direkt oro.
Träffen blev lyckad och vi fick en härlig dag tillsammans.
Vi ska försöka ses snart igen.

Något som inte är lika lyckat är mina händer, jag har lyckats få en infektion i såren och det kommer ta ett tag innan det läker och blir fina igen.
När jag är stressad eller nedstämd brukar händerna blossa upp som en indikation på att min hälsa inte är bra.
Men nu mår jag bra.
Kanske är det kroppen som driver ut gamla smärtor och långsamt läker min trasiga själ.

onsdag 7 juli 2010

Semester...

Så är den äntligen här, semestern!
Jag går och lullar runt lite, tar dagen som den kommer, rycker lite ogräs på vägen till soptunnan och unnar mig en stund i hängmattan.
Jag känner ro. Trots det lugna tempot har vi fått gjort mycket av våra "måsten", eller är det kanske just därför?

I vanliga fall brukar den första semesterveckan stressas igenom så att vi ska hinna med allt innan semestern är slut, vilket vi ändå aldrig hinner. När det är dags att återgå till jobbet har vi fullt med halvfärdiga projekt som vittnar om att vi än en gång haft för höga ambitioner och allt för storslagna planer som ska genomföras under allt för kort tid.
Denna sommar har vi återigen massa saker på "att-göra-listan" och den är lång, men till skillnad från tidigare så finns det ingen deadline, både på gott och ont kanske?!?

Jag fortsätter på denna ljuva semesterstig och ser vart den leder. Gör det jag har lust med och ser hur familjens projekt växer fram i lust och glädje istället för av krav som tynger...