lördag 22 maj 2010

Underbara...

...dagar som väntar.

Sommarvärmen och grönskan har slagit till ordentligt.
Jag passar på att njuta av den intensiva, men allt för korta tid av frukträd i blom och knoppar som spricker.
I den ljumma vinden sprids alla vårens dofter och blandas till en härlig försommarcocktail.
Jag passar på att hämta kraft och energi till den kommande sluttampen med skolavslutningar, studentfester, bröllop och sommarkalas innan semestern och den stora vilan kan ta sin början.

söndag 16 maj 2010

"När man tycker att man inte har tid,
är det rätt tid att koppla av."

lördag 8 maj 2010

Växtkraft...

Jag sätter frö. Planterar små frön i land och kruka.
Det är fantastiskt att se hur mycket som verkligen ryms i det lilla fröet.
Mest fascineras jag av de lite större fröna, att från dag till dag se hur något sker under jorden, hur den släta jordytan reser sig, spricker upp och ur jordskorpan tränger sig en liten planta som vecklar ut sig och har blad stora som 5-kronor.
Det är inte storleken i sig som fascinerar utan att man kan se att något är på väg att hända, det gör du aldrig med de små fröerna, en dag finns den lilla plantan bara där utan att du kunnat se kampen den kämpat för att ta sig upp till ljuset.

Allt levande besitter det lilla fröets kraft att växa och bli något stort i världen, det gäller bara att hitta den rätta näringen för varje unik planta.

lördag 1 maj 2010

Vardagslycka...

För första gången på riktigt länge upplevde jag en stund av familjeidyll.
Hela familjen drog i väg för att köpa ingredienser till dagens middag.
Vi strosade långsamt genom affären och plockade på oss det vi behövde, barnen plockade sitt lördagsgodis och vägde in på vågen. (Lite orättvist blev det då dotterns godis vägde hela 2g mer än sonens ;) )
När vi kom hem hjälpte barnen till att bära in och plocka upp maten ur kassarna.
Helt plötsligt upptäcker jag att hela familjen fixar och donar tillsammans i köket, det skärs grönsaker, dukas skrattas och skojas...
Vilken känsla, barnen var med på eget initiativ och vi hade en riktigt mysig stund, väl värd att bevara i hjärtat för att plocka fram och minnas en dag när allt känns tungt och motigt.