Tomheten eller intet som jag känner, är avsaknaden av skuldkänsla.
För första gången i mitt liv står jag här utan att känna skuld.....
torsdag 12 november 2009
måndag 9 november 2009
Hur långt kan man gå i skyddandet av någon annan, innan personen i fråga tar skada?
Vem sa att livet var enkelt? Vem trodde att livet går att leva utan smärta?
För att leva ett fullt liv som gör dig hel måste du ges möjlighet att möta livet. Vi begår alla misstag, men genom att stå för det man gjort och ta konsekvensen av sina handlingar växer man som människa.
Jag vet att det gjordes av kärlek, de gjorde vad de trodde var rätt.
Kärlek som kapade dina vingar, du förlorade förmågan att flyga, bli fri.
För att leva ett fullt liv som gör dig hel måste du ges möjlighet att möta livet. Vi begår alla misstag, men genom att stå för det man gjort och ta konsekvensen av sina handlingar växer man som människa.
Jag vet att det gjordes av kärlek, de gjorde vad de trodde var rätt.
Kärlek som kapade dina vingar, du förlorade förmågan att flyga, bli fri.
söndag 8 november 2009
måndag 2 november 2009
"Lev varje dag som om det vore den sista"....
...verkar fruktansvärt stressigt tycker jag.
En mer avslappnad variant är "Lev varje dag så att den kan bli ett värdigt slut på ditt jordeliv".
Från födseln till döden, den tid som kallas livet, går vi igenom olika perioder av utveckling. Under första året kallas dessa stadier för utvecklingsfaser, därefter kommer TROTSåldrar och sist men inte minst har vi åldersKRISER.
Jag skulle vilja vända lite på begreppen och kalla de perioder som barnen går igenom för kriser. "Herre gud, jag ska frigöra mig från min trygga punkt i tillvaron och börja stå på egna ben!!" Fatta vad skrämande.
Krisandet som sedan börjar smyga sig in i livet vid 30 är ju snarare en period av ren trots "Gammal, vem, jag?? nänä jag ska inte dö än!! "
Och det är här jag står NU! Visst jag ska absolut inte dö än, men..... helt plötsligt hopar sig en mängd så kallade livsfrågor runt mig och tränger upp mig i ett hörn.
Hinner inte besvara första frågan förren de tre, fyra som står närmast trycker upp sina små näsor mot mig och kräver svar.
Har jag tur kanske jag betat av de flesta före pensionen.
Jag står vid ett vägskäl på livets väg och inser att de val jag gör faktiskt påverkar min fortsatta väg och vilka val jag kommer ha möjlighet att göra senare i livet.
Man kan stanna upp, man kan alltid vända om eller man kan köra på livets auto-bahn..... Valet är fritt, men ibland kan det vara skönt att slippa välja.
En mer avslappnad variant är "Lev varje dag så att den kan bli ett värdigt slut på ditt jordeliv".
Från födseln till döden, den tid som kallas livet, går vi igenom olika perioder av utveckling. Under första året kallas dessa stadier för utvecklingsfaser, därefter kommer TROTSåldrar och sist men inte minst har vi åldersKRISER.
Jag skulle vilja vända lite på begreppen och kalla de perioder som barnen går igenom för kriser. "Herre gud, jag ska frigöra mig från min trygga punkt i tillvaron och börja stå på egna ben!!" Fatta vad skrämande.
Krisandet som sedan börjar smyga sig in i livet vid 30 är ju snarare en period av ren trots "Gammal, vem, jag?? nänä jag ska inte dö än!! "
Och det är här jag står NU! Visst jag ska absolut inte dö än, men..... helt plötsligt hopar sig en mängd så kallade livsfrågor runt mig och tränger upp mig i ett hörn.
Hinner inte besvara första frågan förren de tre, fyra som står närmast trycker upp sina små näsor mot mig och kräver svar.
Har jag tur kanske jag betat av de flesta före pensionen.
Jag står vid ett vägskäl på livets väg och inser att de val jag gör faktiskt påverkar min fortsatta väg och vilka val jag kommer ha möjlighet att göra senare i livet.
Man kan stanna upp, man kan alltid vända om eller man kan köra på livets auto-bahn..... Valet är fritt, men ibland kan det vara skönt att slippa välja.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)