fredag 29 januari 2010
Barn av sin tid....
Dottern 8 år, börjar ta sina första trevande steg i att finna sina ideal och välja vilken livsbana hon ska slå in på.
I julas startade hon debatt om vanvårdade grisar och ville på egen hand förbjuda julskinka på vårt julbord. Det resulterade i att vi köpte en Glad, närproducerad ekoskinka till det fantastiska priset av 99:-/kg! En riktigt god skinka som alla åt med gott samvete.
Här om dagen, deklarerade hon att vi inte längre ska äta på resturan "Gyllene måsen" eftersom de skövlar regnskog till förmån för sin biffproduktion.
Detta har nu delat familjen i 2 läger, inte på grund av deras "fantastiska" hamburgare, utan av 5st rabattkuponger som ligger och bränner i makens plånbok!
Jag ser på min dotter och känner stoltheten som svämmar över, ännu är hon oförstörd och har föga aning om pengars makt och värde.
Jag står bakom henne i hennes ställningstagande och kommer att stötta henne i hennes kamp för en bättre värld för oss alla att leva i.
(Ser med spänning fram mot den dagen hon får sin far att inse att rabattkuponger sällan är mer värda en pappret de är tryckta på!)
I julas startade hon debatt om vanvårdade grisar och ville på egen hand förbjuda julskinka på vårt julbord. Det resulterade i att vi köpte en Glad, närproducerad ekoskinka till det fantastiska priset av 99:-/kg! En riktigt god skinka som alla åt med gott samvete.
Här om dagen, deklarerade hon att vi inte längre ska äta på resturan "Gyllene måsen" eftersom de skövlar regnskog till förmån för sin biffproduktion.
Detta har nu delat familjen i 2 läger, inte på grund av deras "fantastiska" hamburgare, utan av 5st rabattkuponger som ligger och bränner i makens plånbok!
Jag ser på min dotter och känner stoltheten som svämmar över, ännu är hon oförstörd och har föga aning om pengars makt och värde.
Jag står bakom henne i hennes ställningstagande och kommer att stötta henne i hennes kamp för en bättre värld för oss alla att leva i.
(Ser med spänning fram mot den dagen hon får sin far att inse att rabattkuponger sällan är mer värda en pappret de är tryckta på!)
onsdag 27 januari 2010
Ordning, reda och struktur...
Jag har letat sedan slutet av December för att hitta årets följeslagare och idag fann jag den äntligen!
Almanackan som ska underlätta min färd genom 2010.
Att hitta den ultimata almanackan är på snudd omöjligt.
Det finns stora, små, tjocka, tunna, 1 dag/sida, 1 vecka/uppslag, lodräta och vågräta dagar, dagar med ränder, rutor eller blanka. Det finns almanackor för träning, viktnedgång, "måbra" eller studier.
För att inte tala om alla olika val av färger,mönster och material på almanackans omslag du måste ta ställning till.
Det gäller att ha rätt strategi och vara villig till kompromisser när du ska välja årets "räddare".
1. Bestäm storlek: Ska den få plats i handväskan eller byxfickan?
2. Hitta insidan: Det är viktigt att välja en almanacka som är konstruerad så att den blir lättöverskådlig och som "förstår hur du tänker", så här är det bäst att välja med omsorg. Endast det bästa är gott nog! Hur många dagar/sida? om flera, hur ska de spaltas upp? Behövs plats för andra anteckningar på uppslaget?
När valet av insida är klart är det dags för nästa steg, att välja en yttre look som framhäver din personlighet.
3. Hitta utsidan: Välj ett omslag som tilltalar dig. Om du inte hittar något som klickar direkt får du kompromissa, finns det något som är okej? Finns det möjlighet att byta omslagsbild eller kan almanackan piffas till på annat sätt?
4.Betala och ta med almanackan HEM.
(När du kommer hem kan du skriva in + och - listan som en påminnelse och kanske utifrån den sätta upp tidsbestämda delmål som du prydligt antecknar i din nya vän för året)
Almanackan som ska underlätta min färd genom 2010.
Att hitta den ultimata almanackan är på snudd omöjligt.
Det finns stora, små, tjocka, tunna, 1 dag/sida, 1 vecka/uppslag, lodräta och vågräta dagar, dagar med ränder, rutor eller blanka. Det finns almanackor för träning, viktnedgång, "måbra" eller studier.
För att inte tala om alla olika val av färger,mönster och material på almanackans omslag du måste ta ställning till.
Det gäller att ha rätt strategi och vara villig till kompromisser när du ska välja årets "räddare".
1. Bestäm storlek: Ska den få plats i handväskan eller byxfickan?
2. Hitta insidan: Det är viktigt att välja en almanacka som är konstruerad så att den blir lättöverskådlig och som "förstår hur du tänker", så här är det bäst att välja med omsorg. Endast det bästa är gott nog! Hur många dagar/sida? om flera, hur ska de spaltas upp? Behövs plats för andra anteckningar på uppslaget?
När valet av insida är klart är det dags för nästa steg, att välja en yttre look som framhäver din personlighet.
3. Hitta utsidan: Välj ett omslag som tilltalar dig. Om du inte hittar något som klickar direkt får du kompromissa, finns det något som är okej? Finns det möjlighet att byta omslagsbild eller kan almanackan piffas till på annat sätt?
4.Betala och ta med almanackan HEM.
(När du kommer hem kan du skriva in + och - listan som en påminnelse och kanske utifrån den sätta upp tidsbestämda delmål som du prydligt antecknar i din nya vän för året)
måndag 25 januari 2010
Bjud på lite lyx i vardagstristessen...
...ett SMS: jag hämtar barnen, ta dig lite egen tid.
Eller varför inte tappa upp ett hett bad, tända levande ljus i badrummet och låta vännen sjunka ner i det varma vattnet med lite rogivande musik i bakgrunden medan du lägger barnen?
Det är lätt att fastna i vardagens ekorrhjul där livet drar iväg utan att man riktigt hänger med.
Många bollar ska hållas i luften samtidigt för att få ihop jobb och familjeliv till en fungerande vardag.
Då är det lätt att tappa bort sig själv, glömma sina egna behov och sin parner.
Du tappar fotfästet och faller.
I jobbiga tider glömmer vi ofta att vårda våra relationer till de som står oss närmast, kanske då det behövs som mest.
Det är då ett enat vi slits itu och blir ett du mot mig.
Att göra det lilla i vardagen som står för uppskattning behöver inte vara så betungande, låt det enkla lysa upp och sätta guldkant på tillvaron.
Den dagen du faller, faller du mjukare när någon står brevid och tar emot.
Eller varför inte tappa upp ett hett bad, tända levande ljus i badrummet och låta vännen sjunka ner i det varma vattnet med lite rogivande musik i bakgrunden medan du lägger barnen?
Det är lätt att fastna i vardagens ekorrhjul där livet drar iväg utan att man riktigt hänger med.
Många bollar ska hållas i luften samtidigt för att få ihop jobb och familjeliv till en fungerande vardag.
Då är det lätt att tappa bort sig själv, glömma sina egna behov och sin parner.
Du tappar fotfästet och faller.
I jobbiga tider glömmer vi ofta att vårda våra relationer till de som står oss närmast, kanske då det behövs som mest.
Det är då ett enat vi slits itu och blir ett du mot mig.
Att göra det lilla i vardagen som står för uppskattning behöver inte vara så betungande, låt det enkla lysa upp och sätta guldkant på tillvaron.
Den dagen du faller, faller du mjukare när någon står brevid och tar emot.
söndag 24 januari 2010
Leva livet lättare...
Tiden förändras och vi med den.
I naturen ser vi årstidernas växlingar och genom våra barn ser vi att vi åldras.
Erfarenheter packas ner i livets ryggsäck, plockas upp igen och blir till insikter.
Insikter leder till förändring.
Jag hittar nya sidor hos mig själv som jag värdesätter.
Jag åldras, tar mig fram i livet, finner ny mening och nya mål.
Dagar som kommer är inte längre dagar att fylla eller dagar att ta sig igenom, det är TID att njuta, att leva.
Livet är inte så allvarligt som jag tidigare trott.
De missar som jag gör i livet påverkar inte världsutvecklingen, kanske inte ens den närmsta omgivningen, utan bara mig själv.
Varför irritera sig över utspilld mjölk? Vi torkar upp och dricker vatten i stället.
Snö på hallgolvet är ingen katastrof. Kläder som smutsats i leken kan vi tvätta.
Repor i parketten är märken av tidens gång.
Vardagsstressen gör oss blinda för det verkliga livet, det som är värt att leva.
De små vardagliga missöden som sker byggs upp till katastrofer och till sist orkar vi inte mer.
En strumpa på golvet, en kletig tandkrämstub, mat på tröjan, små obetydliga ting som alla kan utlösa gnistan som tänder stubinen.
När dagen är fylld av små gnistor som alla riskerar att skapa en explosion är det dags att se över sitt liv.
Framför allt att hitta det som ger glädje i vardagen.
Gör en lista: Det som är viktigt för mig!
Spalta upp vardagen. Familjeliv, Jobb/Ekonomi, Fritid (inte nödvändigt vis i den ordningen)
Till varje rubrik ställer du frågorna:
Hur ser (Rubrik) ut idag? + och -
Behöver jag (Rubrik) för att må bra?
Se över listan, Prioritera dina +. Gå sedan igenom -listan och se vad av det som är livsnödvändigt för en fungerande vardag.
På -listan stryker du allt som inte bidrar till dödlig utgång.
Nu har du en lista, med förhoppningsvis fler + än - och tillslut är det dags att ställa en livsavgörande fråga:
Är det just den/det (Rubrik) jag behöver eller finns det andra alternativ?
Nu har du en grund till ditt nya liv!
I naturen ser vi årstidernas växlingar och genom våra barn ser vi att vi åldras.
Erfarenheter packas ner i livets ryggsäck, plockas upp igen och blir till insikter.
Insikter leder till förändring.
Jag hittar nya sidor hos mig själv som jag värdesätter.
Jag åldras, tar mig fram i livet, finner ny mening och nya mål.
Dagar som kommer är inte längre dagar att fylla eller dagar att ta sig igenom, det är TID att njuta, att leva.
Livet är inte så allvarligt som jag tidigare trott.
De missar som jag gör i livet påverkar inte världsutvecklingen, kanske inte ens den närmsta omgivningen, utan bara mig själv.
Varför irritera sig över utspilld mjölk? Vi torkar upp och dricker vatten i stället.
Snö på hallgolvet är ingen katastrof. Kläder som smutsats i leken kan vi tvätta.
Repor i parketten är märken av tidens gång.
Vardagsstressen gör oss blinda för det verkliga livet, det som är värt att leva.
De små vardagliga missöden som sker byggs upp till katastrofer och till sist orkar vi inte mer.
En strumpa på golvet, en kletig tandkrämstub, mat på tröjan, små obetydliga ting som alla kan utlösa gnistan som tänder stubinen.
När dagen är fylld av små gnistor som alla riskerar att skapa en explosion är det dags att se över sitt liv.
Framför allt att hitta det som ger glädje i vardagen.
Gör en lista: Det som är viktigt för mig!
Spalta upp vardagen. Familjeliv, Jobb/Ekonomi, Fritid (inte nödvändigt vis i den ordningen)
Till varje rubrik ställer du frågorna:
Hur ser (Rubrik) ut idag? + och -
Behöver jag (Rubrik) för att må bra?
Se över listan, Prioritera dina +. Gå sedan igenom -listan och se vad av det som är livsnödvändigt för en fungerande vardag.
På -listan stryker du allt som inte bidrar till dödlig utgång.
Nu har du en lista, med förhoppningsvis fler + än - och tillslut är det dags att ställa en livsavgörande fråga:
Är det just den/det (Rubrik) jag behöver eller finns det andra alternativ?
Nu har du en grund till ditt nya liv!
lördag 23 januari 2010
Rosa färgas himlen.....
...i horisonten.
Plockar fram frukosten och tevatten är på G.
Om en liten stund ska jag väcka maken som kommit hem från en kursvecka i Stockholm och bjuda honom ner till ett färdigdukat frukostbord.
Barnen börjar röra på sig så smått på övervåningen, vilket betyder att dagen startat.
Vid fågelbordet utanför köksfönstret samlas småfåglarna för att se vilka läckerheter de har att avnjuta idag.
Finns alla förutsättningar för att dagen idag blir bra!
Plockar fram frukosten och tevatten är på G.
Om en liten stund ska jag väcka maken som kommit hem från en kursvecka i Stockholm och bjuda honom ner till ett färdigdukat frukostbord.
Barnen börjar röra på sig så smått på övervåningen, vilket betyder att dagen startat.
Vid fågelbordet utanför köksfönstret samlas småfåglarna för att se vilka läckerheter de har att avnjuta idag.
Finns alla förutsättningar för att dagen idag blir bra!
onsdag 20 januari 2010
Ett stilla avslut på dagen.......
...med massage.
Köpte för ett tag sedan en bok om barnmassage och dess positiva effekter.
Plockade fram den ur bokhylla i går kväll när barnen somnat.
"Massagen ger barnen större lugn, vilket förbättrar inlärning och minskar konflikter." "Föräldrar till barn som har svårt att somna på kvällen kan definitivt pröva att massera dem lite före sänggåendet. Det brukar ofta göra susen." "Också barn som ofta svarar enstavigt på frågan om hur det var i skolan, kan börja berätta i samband med massage, massage lossar tungans band."
Väl värt att prova! tänkte jag.
Så idag, efter kvällsmaten borstade vi tänderna och barnen var redo.
Vi hade pratat om massagen medan vi åt och nu var de spända på att få börja.
Medan jag gav dottern massage låg lillkillen på golvet och läste en bok och efter 10 min fick de byta plats.
När jag masserat båda barnen sa de: -Nu är det din tur mamma.
Så hjälptes de åt att massera mig en liten stund också.
När barnen ansåg sig klara ville de hoppa över läsningen och få varsin omgång massage till, men jag lovade dem att vi tar en ny runda i morgon kväll.
Med det lät dem sig nöja och vi kröp ner under täcket och läste......
En dag full av fart och fläkt fick ett mysigt slut....
Köpte för ett tag sedan en bok om barnmassage och dess positiva effekter.
Plockade fram den ur bokhylla i går kväll när barnen somnat.
"Massagen ger barnen större lugn, vilket förbättrar inlärning och minskar konflikter." "Föräldrar till barn som har svårt att somna på kvällen kan definitivt pröva att massera dem lite före sänggåendet. Det brukar ofta göra susen." "Också barn som ofta svarar enstavigt på frågan om hur det var i skolan, kan börja berätta i samband med massage, massage lossar tungans band."
Väl värt att prova! tänkte jag.
Så idag, efter kvällsmaten borstade vi tänderna och barnen var redo.
Vi hade pratat om massagen medan vi åt och nu var de spända på att få börja.
Medan jag gav dottern massage låg lillkillen på golvet och läste en bok och efter 10 min fick de byta plats.
När jag masserat båda barnen sa de: -Nu är det din tur mamma.
Så hjälptes de åt att massera mig en liten stund också.
När barnen ansåg sig klara ville de hoppa över läsningen och få varsin omgång massage till, men jag lovade dem att vi tar en ny runda i morgon kväll.
Med det lät dem sig nöja och vi kröp ner under täcket och läste......
En dag full av fart och fläkt fick ett mysigt slut....
måndag 18 januari 2010
Drömfångare...
God sömn är Hälsa.
Jag vaknade i natten, hjärtat slog hårt och håret klibbade i pannan.
Drömmen var verklig, men inte sann.
Minuter blev timmar, natt blev gryning, morgon dagas, dags att stiga upp.
Natt blev nätter och den goda sömnen vill inte infinna sig.
Frukost med familjen, jag är trött.
Vi pratar om drömmar och oroliga nätter......
-Mamma, du borde ha en sådandär drömfångare..... om du vill kan jag vara det åt dej!
Älskade barn, nu har jag sovit gott tre nätter =)
Jag vaknade i natten, hjärtat slog hårt och håret klibbade i pannan.
Drömmen var verklig, men inte sann.
Minuter blev timmar, natt blev gryning, morgon dagas, dags att stiga upp.
Natt blev nätter och den goda sömnen vill inte infinna sig.
Frukost med familjen, jag är trött.
Vi pratar om drömmar och oroliga nätter......
-Mamma, du borde ha en sådandär drömfångare..... om du vill kan jag vara det åt dej!
Älskade barn, nu har jag sovit gott tre nätter =)
lördag 16 januari 2010
2010 ett decenium i omtankens tecken.....
Sent 1990-tal/tidigt 2000-tal, en tid då mobbningstv slog igenom, begrepp som egentid och texter med innebörden "sätt dig själv i främsta rummet" blev stort i medierna
För att vara någon måste man synas........
Det tidiga 2000-talet, åren då man blev känd genom att slå sig själv på bröstet, trycka ner andra personer, utan någon som helst hänsyn till sanningshalten i det resonemang man förde.
Att såra andra var allmänt accepterat och en fjäder i hatten för den som lyckades bra.
De senaste åren har det förts en politik som resulterat i ökade samhällsklyftor och som drabbar de sämst bemedlade i vår omgivning.
En politik som undergräver våra sociala skyddsnät och riskerar att fler människor än tidigare faller offer för fattigdom och utanförskap.
Utvecklingen de senaste åren har gjort vår omvärld hård och skapat ett kallt samhällsklimat.
Låt 2010 bli början på en ny tid, då vi åter igen bryr oss om våra medmänniskor.
Det behövs inte så mycket för att skapa lite värme omkring sig, ett leende eller en hälsningsnick till medväntande på busshållplatsen.
Att ägna "egentiden" till att göra något tillsammans med familjen, spela ett spel eller bara prata utan andra vardagliga måsten hängandes över huvudet.
Låta närheten och omtanke dominera.
Kanske bjuda hem en hemlös till JUL...........
För att vara någon måste man synas........
Det tidiga 2000-talet, åren då man blev känd genom att slå sig själv på bröstet, trycka ner andra personer, utan någon som helst hänsyn till sanningshalten i det resonemang man förde.
Att såra andra var allmänt accepterat och en fjäder i hatten för den som lyckades bra.
De senaste åren har det förts en politik som resulterat i ökade samhällsklyftor och som drabbar de sämst bemedlade i vår omgivning.
En politik som undergräver våra sociala skyddsnät och riskerar att fler människor än tidigare faller offer för fattigdom och utanförskap.
Utvecklingen de senaste åren har gjort vår omvärld hård och skapat ett kallt samhällsklimat.
Låt 2010 bli början på en ny tid, då vi åter igen bryr oss om våra medmänniskor.
Det behövs inte så mycket för att skapa lite värme omkring sig, ett leende eller en hälsningsnick till medväntande på busshållplatsen.
Att ägna "egentiden" till att göra något tillsammans med familjen, spela ett spel eller bara prata utan andra vardagliga måsten hängandes över huvudet.
Låta närheten och omtanke dominera.
Kanske bjuda hem en hemlös till JUL...........
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)