onsdag 20 januari 2010

Ett stilla avslut på dagen.......

...med massage.

Köpte för ett tag sedan en bok om barnmassage och dess positiva effekter.
Plockade fram den ur bokhylla i går kväll när barnen somnat.

"Massagen ger barnen större lugn, vilket förbättrar inlärning och minskar konflikter." "Föräldrar till barn som har svårt att somna på kvällen kan definitivt pröva att massera dem lite före sänggåendet. Det brukar ofta göra susen." "Också barn som ofta svarar enstavigt på frågan om hur det var i skolan, kan börja berätta i samband med massage, massage lossar tungans band."

Väl värt att prova! tänkte jag.

Så idag, efter kvällsmaten borstade vi tänderna och barnen var redo.
Vi hade pratat om massagen medan vi åt och nu var de spända på att få börja.
Medan jag gav dottern massage låg lillkillen på golvet och läste en bok och efter 10 min fick de byta plats.
När jag masserat båda barnen sa de: -Nu är det din tur mamma.
Så hjälptes de åt att massera mig en liten stund också.

När barnen ansåg sig klara ville de hoppa över läsningen och få varsin omgång massage till, men jag lovade dem att vi tar en ny runda i morgon kväll.
Med det lät dem sig nöja och vi kröp ner under täcket och läste......

En dag full av fart och fläkt fick ett mysigt slut....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar