Tiden förändras och vi med den.
I naturen ser vi årstidernas växlingar och genom våra barn ser vi att vi åldras.
Erfarenheter packas ner i livets ryggsäck, plockas upp igen och blir till insikter.
Insikter leder till förändring.
Jag hittar nya sidor hos mig själv som jag värdesätter.
Jag åldras, tar mig fram i livet, finner ny mening och nya mål.
Dagar som kommer är inte längre dagar att fylla eller dagar att ta sig igenom, det är TID att njuta, att leva.
Livet är inte så allvarligt som jag tidigare trott.
De missar som jag gör i livet påverkar inte världsutvecklingen, kanske inte ens den närmsta omgivningen, utan bara mig själv.
Varför irritera sig över utspilld mjölk? Vi torkar upp och dricker vatten i stället.
Snö på hallgolvet är ingen katastrof. Kläder som smutsats i leken kan vi tvätta.
Repor i parketten är märken av tidens gång.
Vardagsstressen gör oss blinda för det verkliga livet, det som är värt att leva.
De små vardagliga missöden som sker byggs upp till katastrofer och till sist orkar vi inte mer.
En strumpa på golvet, en kletig tandkrämstub, mat på tröjan, små obetydliga ting som alla kan utlösa gnistan som tänder stubinen.
När dagen är fylld av små gnistor som alla riskerar att skapa en explosion är det dags att se över sitt liv.
Framför allt att hitta det som ger glädje i vardagen.
Gör en lista: Det som är viktigt för mig!
Spalta upp vardagen. Familjeliv, Jobb/Ekonomi, Fritid (inte nödvändigt vis i den ordningen)
Till varje rubrik ställer du frågorna:
Hur ser (Rubrik) ut idag? + och -
Behöver jag (Rubrik) för att må bra?
Se över listan, Prioritera dina +. Gå sedan igenom -listan och se vad av det som är livsnödvändigt för en fungerande vardag.
På -listan stryker du allt som inte bidrar till dödlig utgång.
Nu har du en lista, med förhoppningsvis fler + än - och tillslut är det dags att ställa en livsavgörande fråga:
Är det just den/det (Rubrik) jag behöver eller finns det andra alternativ?
Nu har du en grund till ditt nya liv!
söndag 24 januari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Älskade vän -jag läser och begrundar och inser att de du skriver går rätt in i mig och hjälper mig att öppna mina ögon och höja blicken lite... Att se på sig själv och livet man lever med lite perspektiv ger en omskakande insikt - vad är det man håller på med egentligen??? Det är tid för förändring, och jag är starkare nu. Tack än en gång för dina ord!
SvaraRaderaTack Sandra!
SvaraRaderaKloka ord som ger mig rätt "glasögon" att se på livet genom, särskilt nu när livet varit ganska tufft mot mig och framtiden verkat oklar. Helt klart måste man göra en plus-och en minus-sida och sedan rikta fokus på plus- sidan. Den dåliga sidan måste antagligen också finnas för att man skall kunna värdesätta den goda.
Jag skall oftare tända ett ljus och njuta av tystnaden. Ge mig tid att stanna upp och beskåda mitt inre, komma fram till vad som är det viktiga här i livet.
Tack Sandra för att du finns!