Har känt mig lite ensam i min frustration över samhällsutvecklingens vilda framfart. Konsumtionen hejas på av en politik som ger de som redan har, mer pengar i plånboken och får en ökad skjuts framåt av media i olika format som riktar sig till KONSUMENTEN.
Folk renoverar sin bostäder som aldrig förr, gammal skåpsinredning rivs ut, slängs på tippen och in med ett nytt fräscht kök (fast att det gamla inte ens har 10år på nacken). För att dra sitt strå till stacken för en hållbar ekologisk utveckling (och döva samvete) ställer man in ett par liter kravmärkt mjölk i det nya kylskåpet.
Trots mina intentioner om att inte bli en konsument av stora mått faller jag dit ibland och köper någon helt onödig pryl för att den är snygg eller ännu värre.... bara billig. Strider kan rasa här hemma när jag tycker att maken varit för generös i sitt handlande (senast var det en ps3:a som kom innanför dörren trots att vi har en fungerande ps2, alltså ett helt onödigt inköp!) En fullt fungerande och hel pryl behöver inte kasseras för att tekniken går framåt. Nya produkter bättre en de gamla kommer alltid att fylla marknaden och med dagens snabba utveckling kommer det du köper alltid att vara sämre dagen efter inköp. Köp det du behöver, använd det väl, men köp inte saker för köpandets skull.
Jag har dock hittat ett litet kryphål i min egen "non-konsumtion" bubbla, begangnat-marknaden som blir större både på nätet och samhället i stort. Jag som trodde att jag var ensammast i världen om att vända mig mot "slit och släng" har tydligen (enligt en av stora dagstidningarna) fallit offer för en trend.
Nåja, trend eller inte, jag både köper, säljer och tackar tekniken för att det finns hopp om en framtid där man värnar om miljön och våra gemensamma naturressurser.
onsdag 3 november 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar