lördag 20 november 2010

När nätterna blir långa och kölden sätter in....

Hör många runt om kring mig som talar om trötthet. Jag är själv trött, känner mig som om kroppen går på sparlåga.
Men är det inte så det ska vara, egentligen?

Det fanns en tid i begynnelsen, där allt ljus kom från solen. Dagens längd styrdes av gryning och skymning. Människan var aktiv på dagen och vilade eller sov när mörkret föll. Olika arter i naturen utvecklade sin egen dygnsrytm, somliga sov på natten, andra på dagen och så är det än idag, med ett undantag...

Människans kunskapsutveckling har sprängt gränser, suddat ut skillnad mellan natt och dag och rusar fram i en fart som om hon tror sig odödlig... Vad som verkar glömts bort är naturens egen utvecklingstakt, evolutionen.
Varken kropp eller själ har hängt med på denna resa utan befinner sig ett par hundra år på efterkälken.

Dagar, veckor och år, de rullar på och är det inte klockan som styr livet så är det Tv-tablån. Dygnets timmar är 24 oavsett om det är vår, sommar, höst eller vinter och av dessa sover du oftast mindre än 8. Du har massa måsten och göranden, men trots dygnets alla timmar så räcker tiden ändå inte till. Du jobbar, har ett hem, en familj att ta hand om, du har samhällets krav på att hålla dig i form, unna dig egentid och dessutom vara anträffbar alla dygnets timmar.
När tekniken går framåt ska allt effektiviseras och kvalitetshöjas. Även inom yrken där vård och omsorg om människor står i fokus läggs mindre tid på människan och mer tid på papper som ska generera kvalitetshöjning. Är det konstigt att folk blir stressade och att utbrändhet är något av en ny folksjukdom?

Sedan har vi fenomenet med sommar och vintertid... Varför hålla på och vrida visarna på klockan fram och tillbaka för att få ljusare kvällar??? Antalet ljustimmar styrs inte av klockan utan av solen och den struntar då blankt i vår tidräkning. Enklare vore att göra som vi är skapta att göra, följa ljuset... kortare arbetsdagar på vinterhalvåret och något längre på sommarhalvåret. (Förslagsvis 9-15 och 8-16! ;)) Kanske dags att göra samhällsrevolt, sänka tempot för hinna njuta av livet och inte bara springa runt i teknikens hamsterhjul?

Man har funnit rester efter framstående kulturer/civilisationer där forskarna står svarslösa i frågan om varför de dog ut. Kan svaret på de frågorna ligga närmare oss än vi tror och är vi själva på väg att bli en av dessa civilisationer som ger framtida forskare huvudbry?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar