sägs det.
Livet är en del av ett socialt spel där den som spelar bäst går hem med segern, där sanning och ärlighet inte alltid är ett vinnande koncept.
För att nå en hög position och en betydande ställning i arbetslivet bör du vara en duktig falskspelare. Är du rak, ärlig (och kvinna) betraktas du som besvärlig och du riskerar att få en sämre löneutveckling än de som pekar finger i smyg bakom ledningens rygg.
Om målet i livet är att bli rik och låta pengar och materiella ting vara livsluften så bör man plocka fram pokerfejset, spela sina kort väl och gömma ett (eller flera) ess i rockärmen.
Kanske har man tur och kammar hem storslam.
Jag vill ändå tro att den största jackpoten, går till förlorarna i maktens spel, de som spelar renhårigt och ärligt...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar