...ett vanligt svar på frågan -Hur ska vi lösa detta?
Att tala med varandra ska tydligen vara en universallösning på alla problem oavsett om det gäller ansvarsfördelning, tappad sexlust eller veckans matsedel.
Men när det inte längre går att tala med varandra, rösterna höjs och det blir svårare att urskilja orden för alla höjda toner..... Om man ska tala kräver det också att man lyssnar. Ofta händer det att orden som blir sagda förvrängs och låter annorlunda i mottagarens öron.
Ändå säger experten: Tala med varandra, berätta hur ni känner.....
Att tala om för någon hur man känner, när förtroendet och respekten för individen är borta, hur gör man det? Men även om förtroendet finns där kan det vara svårt att tala om det som gömmer sig i själens innersta rum.
Jag har en vän som jag alltid ansett haft ett udda (och ganska lustigt) förhållande med sin man.
När barnen lagt sig för kvällen och somnat sitter hon och maken i samma rum vid var sin dator. Hon fördriver tiden med att skriva i olika forum och Han spelar onlinespel med nätvänner.
-Men pratar ni inte med varandra? undrar jag. -Nä, han måste koncentrera sig på spelet, så vill jag honom något skriver jag i chatten och han svarar när han kan. -Ni chattar alltså?!?
I julas kom tomten med en laptop till familjen, vilket till viss del förändrat våra vanor.
Barnen använder den ofta i köket när vi vuxna lagar middag. Plötsligt är familjen samlad i ett och samma rum! På kvällen när barnen lagt sig kan jag och min man sitta vid var sin dator och roa oss på varsitt håll. Jag kan spela onlinespel och han kan skapa debatt i forum, men det bästa av allt...............
Vi kan föra en lågmäld dialog i chatten, lufta vardagsproblemen och en öppen nätflört med maken kan ge lite extra krydda i tillvaron.
Det är inte samtalet som är det viktiga i relationen, utan kommunikationen.....
tisdag 23 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Huvudet på spiken som vanligt! Det är kommunikationen som är det viktiga. Undrar om det hjälper om vi skaffar en laptop????
SvaraRadera