...har vi en fågelresturang där vi serverar frön och nötter till blåmes, talgoxe, nötväcka och en och annan bofink.
Satt och drack mitt morgonkaffe när jag såg 3 små möss ila fram och tillbaka för att samla upp tappade godbitar som låg i snön. Djurvänn som jag är snörptes bröstet samman lite när jag insåg att 3 möss blir många fler och det snabbt om man inte sätter stopp för det med fällor.
Nåja, jag hade inga fällor hemma så jag satt kvar med mitt kaffe och tittade ut medan jag gnolade på Mössens Julafton.
Dagen gick, jag fixade och donade och glömde helt av att jag skulle inhandla fällor. Så gick nästa dag och nästa....
Mössen och fällorna hade nog fallit i glömska helt om det inte varit för en skymningsgäst som bestämt sig för ett besök i trädgården. Dottern skulle tända ljusstaken i fönstret när hon kastade en blick ut genom rutan och hennes förvåning var stor när hon såg en uggla som slagit sig till ro knappt en meter ifrån henne.
Fascineras av artrikedommen utanför vårt fönster, struntar i fällorna och låter naturen ha sin gång.
lördag 18 december 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar