torsdag 9 december 2010

Kallt klimat...

... ett tecken i tiden?

Sitter nerbäddad under en filt i soffan medan jag ögnar igenom trådar på ett stort Internetforum. När jag läser slås jag av hur många inlägg som genomsyras av egoism. Jag, mina rättigheter (skyldigheter glöms bort) och mina åsikter. Många hävdar att de har rätt att uttrycka sin åsikt, oftast gör dom det anonymt och mosar trådstartaren till en våt fläck med glåpord och en översittar-attityd. En tråd tog upp ämnet: Parkerar du på familjeparkering fast du inte har barn i bilen? Det blev ett ganska hett ämne där många åsikter ventilerades. Någon skrev att det finns ingen lag på att man inte får parkera där utan barn och eftersom familjeparkeringarna oftast ligger närmast ingången så parkerar hon där punkt slut. Att tänka steget längre till att dessa parkeringar har ett syfte och kanske främst bör lämnas till dem som har behov av att kunna öppna bildörren fullt ut (föräldrar till små barn, äldre personer som har svårt att ta sig ur bilen tex) fanns inte på kartan.
Tycker mig se en mentalitet hos många omkring mig, "så länge jag har det bra/får det bättre" så behöver jag inte bry mig. Det är inte bara väderleken som blivit kyligare utan samhällsklimatet i stort.
Jag är inte så mycket för övermynderi och lagar i stort, men kanske borde en ny grundlag instiftas: Lagen om medmänsklighet och sunt förnuft??

Vi närmar oss julen med stormsteg och min önskelista för året är inte lång: Låt oss alla göra en god gärning för någon som har det svårt och låt de goda gärningarna sprida sig som ringar på vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar