söndag 12 september 2010

Ojsan...

... vart tog tiden vägen?

Sommaren har kommit och gått och vi har klivit in i den första höstmånaden.
SEPTEMBER
Smakar på ordet och konstaterar att det är ganska vackert, SEPTEMBER...

Hösten är min absoluta favoritårstid (förutom förra hösten som regnade bort och sköljde in oss i vintermörkret utan att vi fått en chans att känna höstens dofter, eller klara höga luft soliga vackra dagar).
Denna höststart har bjudit på så mycket mer, ett par turer med svampkorgen har det blivit och igår skördades det äpplen som blev en ljuvlig paj.
Träden börjar så smått färgas gula och om ett par veckor hoppas jag på en färgsprakande uppvisning i höstljuset. För det är något speciellt med ljuset om hösten...
Även inne tar sig ljuset en annan form, stearinljus tänds vid skymningen och sänker ett lugn över rummen.
När det sanna höstmörkret faller tar jag tillfället i akt och kryper upp i fåtöljen med en kopp te och en bra bok. Jag kan göra det med gott samvete för ute har naturen påbörjat sin vintervila och trädgården kräver ingen större skötsel eller omsorg utan låter sig svepas med i dvalan som skänks av årstidernas växlingar.

Det är för mig njutning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar